marți, 10 iunie 2014

Antrenează-ți stima de sine

Stima de sine nu e ceva ce ai obținut odată, ai pus-o în piept ca pe o insignă și o ai pe viață. Ar fi simplu să fie așa... Doar că viața ne aruncă în situații diferite, care uneori ne zguduie și zdruncină, punând la pământ ceea ce am construit. Așa că ne apucăm să construim din nou. Vestea bună e că odată ce ai învățat cum să o faci, va fi mai ușor a doua oară. Și mult mai simplu dacă îți propui să te antrenezi în acest sens, să te ocupi constant de tine și de stima ta.

E ca și cum ai face sport. Nu e suficient să te apuci să-ți lucrezi mușchii și gata... ai un corp frumos pe viață. Dacă te oprești probabil în câteva luni vei simți că nu mai ești în formă, mușchii se vor înmuia și pernițe de grăsime vor începe să-ți tapeteze corpul ici-colo. Pentru a fi în formă, trebuie să faci sport în mod constant, să ai grijă de tine și să incluzi sportul în stilul tău de viață.
La fel e și cu stima de sine. Trebuie să lucrezi constant la ea pentru a fi în formă, pentru a te simți bine în pielea ta. Există mai multe feluri de a o face. Important e să-ți propui în mod conștient să te ocupi de asta și să găsești ceea ce ți se potrivește în funcție de personalitatea ta, de valorile tale, de modul tău de viață, de ceea ce te motivează și te energizează. Iar pentru a da startul, îți propun câteva modalități, mai degrabă cu titlul de exemplu sau ca punct de pornire pentru a construi planul tău de antrenament al stimei de sine.

ü  Include în calendarul săptămânal cel puțin două sau trei activități doar pentru tine, ceva ce-ți face plăcere și te face să te simți bine (sport, masaj, plimbare în pădure/parc, un mic dejun ce te răsfață, o baie cu uleiuri aromate etc.).

ü  Periodic (odată pe săptămână cel mai bine, dar poate fi și mai des sau mai rar) gândește-te la succesele pe care le-ai avut în cursul săptămânii/lunii; te-ar ajuta dacă ți-ai nota într-un jurnal al succesului ce te-a făcut să fii mândru(ă) de tine.

ü  Caută compania prietenilor care știu să valorizeze ceea ce e frumos și bun în alții și petrece timp cu ei. Propune chiar tu o ieșire sau o întâlnire.

ü  Nu-i judeca pe alții. Gândește-te că de fiecare dată când judeci sau critici pe cineva, exprimi de fapt o parte din tine cu care nu ești mulțumit. Încearcă să găsești ceea ce e bun în ceilalți, ceea ce e frumos, ceva pentru care poți aprecia acel om. La fel vei face și cu tine.

ü  Dedică timp pasiunii tale. Găsește-ți un hobby, dacă încă nu l-ai descoperit și programează-ți timp pentru a te adânci într-o activitate care te absoarbe și care simți că te împlinește.

ü  Identifică și urmărește gândurile pe care le ai despre tine. De fiecare dată când simți că te devalorizezi, că vocea ta interioară e critică cu tine, oprește-o! Răstoarnă găleata cu critici și umple-o cu aprecieri. Gândește-te pentru ce ești recunoscător(oare), care sunt calitățile tale, care sunt punctele forte pe care le ai.
Iar la final te las cu câteva întrebări ce te vor face să te gândești la tine și poate îți vor schimba perspectiva asupra anumitor lucruri:

Care e imaginea pe care o ai despre tine? Cum te ajută această imagine?

Ce ai schimba la viața ta dacă ai avea o baghetă magică? Ce poți face azi pentru a fi mai aproape de acea schimbare? Dar mâine?

Care este valoarea pe care o aduci celor din jur?

Ce îți face plăcere?

Când ai făcut ultima oară ceva doar pentru tine?

Cum ai grijă de tine?

Antrenează-ți „mușchiul” stimei de sine pentru a fi mai puternic, pentru a te bucura mai mult de ceea ce ai, pentru a aprecia momentele frumoase și a te lansa în noi oportunități cu curaj!

Enjoy and Shine!

marți, 3 iunie 2014

Îmblânzitorul de maimuțe

Mi-am oprit gândurile din vâjâiala lor obișnuită. Uneori am senzația că o maimuță nerușinată și-a făcut casă în cutia mea craniană. O maimuță care îmi amestecă gândurile, îmi încurcă firele circuitelor neuronale și aruncă din când în când totul în aer doar pentru a se distra. Iar gândurile își fac datoria și se reflectă în comportamente, în sentimente și senzații.

Dar am învățat să le observ... e simplu să ajungi la maimuță dacă observi stricăciunile pe care le face în jur; stricăciuni ce se manifestă prin sentimente de frică, îngrijorare, teama de a merge mai departe, neincredere, vină, presiune, încrâncenare, neputință; sau dureri în corp: de stomac, de cap, umeri tensionați, gât rigid şi dureros.
Stricăciunile au urmări, dar tocmai aceste urmări, dacă le indentifici, te ajută să ajungi la maimuță. Iar când ai ajuns la ea, ia-o frumos de după umăr și întreab-o ce vrea să-ți arate, de ce îți atrage atenția. Se va calma ușor-ușor, iar atunci poți începe să faci curățenie. Aerisește, fii atent la respirația ta, inspiră adânc de câteva ori și oxigenează-ți corpul. Relaxează-te, ridică-ți umerii de câteva ori și lasă-i să cadă sub greutatea lor. Scutură energic mâinile pentru a scăpa de tensiune. Dansează dacă poți și îți face plăcere sau mișcă-te în orice fel care te ajută să-ți detensionezi corpul.

Apoi întoarce-te la gânduri și simplifică; taie tot ce nu e relevant, oprește orice drum spre un labirint fără scăpare. Viața e simplă dacă reușim să scăpăm de balast, de povara pe care o adunăm pe umeri și tot mai adăugăm zilnic la ea.
Simplifică! Îmblânzește maimuța! Știu, poți găsi multe argumente prin care să justifici de ce fix viața ta nu e simplă. Să-mi spui mii de motive pentru care tu ai dreptul să te îngrijorezi. Dar dacă te-aș întreba care sunt miile motive pentru care poți fi recunoscător? Dacă te-aș întreba cum poți defini acest moment ca unul absolut perfect? Dacă te-aș întreba cum e viața ta dacă îngrijorarea e ștearsă de pe fața pământului?

Dacă ajungi la miez, la ceea ce contează de fapt pentru tine, vei vedea că totul se clarifică. Cu cât ajungem să fim mai simpli, cu atât devenim mai autentici, mai aproape de sinele nostru. Scăpăm de tot ceea ce este inutil, de tot ce ne leagă cu lanțuri și ne împovărează.
Așa că te las cu o întrebare la care poți reflecta: Cum pot simplifica?

Enjoy and Shine!